Gig Economy este un termen care descrie economia bazată pe munca punctuală. Acest tip de economie se bazează pe angajarea oamenilor pentru asigurarea unor anumite sarcini pe bază de proiect, pentru o anumită perioadă de timp și cu un cost cunoscut, în locul angajării pe termen lung și plata salariului lunar. Gig Economy înseamnă, de fapt, furnizarea oportunităților și serviciilor atât pentru furnizori, cât și pentru clienți.

Cum a luat ființă Gig Economy?

Gig Economy a luat ființă în urma unor schimbări majore în modul în care lucrăm. Acest concept a luat avânt în urma deschiderii economice, dar și în urma creșterii tehnologiei. Platformele gig, precum Uber și Airbnb, au popularizat economia gig, prin oferirea clienților și furnizorilor noi și inovatoare oportunități de lucru.

Pe lângă asta, numeroși oameni au început să caute oportunități de lucru alternative pentru a-și maximiza câștigurile și, în același timp, pentru a lucra într-un mediu controlat de către ei înșiși. Aceasta a condus la o creștere dramatică a economiei gig în ultimii ani.

Care sunt avantajele Gig Economy?

Gig Economy a devenit o opțiune din ce în ce mai populară, în special pentru cei care se concentrează pe independența financiară și pe mediul de lucru flexibil. Printre avantajele economiei gig se numără:

  1. Flexibilitate – aceasta creează adepților oportunități de a-și planifica și controla propriul lor program individual și de a lua în considerare fiecare zi.

  2. Venituri mai mari – unele proiecte Gig pot aduce venituri suplimentare în comparație cu venitul unic pe care funcționarii sau angajații îl primesc.

  3. Dreptul de a se îndrepta înspre domeniul ales – cu Gig Economy, pe lângă faptul că te alegi cu ore suplimentare, poti începe a afla mai multe despre domeniul ales și câștiga câștiguri mai mari în timp.

  4. Motivație – activitatea cu Gig oferă oamenilor posibilitatea de a obține libertatea și posibilitatea de a decide ce munca le face plăcere.

  5. Oportunitate de a lucra pentru mai mulți clienți – spre deosebire de angajați, cei care lucrează în Gig Economy au posibilitatea de a lucra pentru mai mulți clienți, fapt care asigură o gamă diversă de proiecte.

  6. Lucrul la distanță – o parte din joburile aparținând economiei reale se pot desfășura acasă, adică acolo unde se simte mai confortabil să lucrezi.

Care sunt dezavantajele economiei gig?

În ciuda avantajelor mentionate mai sus, Gig Economy vine cu anumite riscuri. Iată care sunt dezavantajele acestei economii:

  1. Nu există garanții contractuale – spre deosebire de joburile tradiționale, persoanele care lucrează în Gig Economy nu primesc garanții contractuale și nu se bucură de beneficiile ce decurg din statutul de angajat sau de funcționar. Aceasta înseamnă că, în cazul în care proiectul va eșua, acestea nu vor beneficia de niciun fel de compensații.

  2. Proiectele pot fi flexibile și neconstante – angajații din economia gig se pot trezi fără proiect, dacă clienții lor au nevoi schimbate și acestia nu se pot descurca fără proiectul curent.

  3. Pot exista limite de vârstă – unele dintre joburile din economia gig pot fi considerate exigente fizic. Piețele pot avea limite de vârstă pentru cei care doresc să se alăture.

  4. Proiecte scurte – una dintre limitările acestei economii este că mulți dintre producători sunt în mare parte angajați pentru proiecte scurte. Acest lucru înseamnă că aceștia pot fi nevoiți să cumpere echipament de pe urma veniturilor proprii și să cheltuiască mai mulți bani pentru a se încadra pe anumite proiecte.

Cum poți să devii un producător în Gig Economy?

Pentru a deveni un producător în Gig Economy, există mai multe pași pe care trebuie să îi urmezi:

  1. Alege un domeniu. Domeniul ar trebui să fie o activitate în care simți că excelezi și te simți confortabil. Exemple de domenii includ programare, scrierea de conținut, design, marketing și multe alte opțiuni.

  2. Descurățați-vă platformele. Platformele gig pot juca un rol esențial în realizarea profilului dvs. oficial ca producător. Exemple de astfel de platforme includ Upwork, Freelancer și Fiverr.

  3. Creați-vă un portofoliu. O lucrare bună de portofoliu poate vă ajuta să vă convingeți clienții că aveți abilitățile necesare pentru a călăuzi și a completa proiectele lor.