Interviul motivațional (MI) este o tehnică ușoară de consiliere care se concentrează asupra schimbării comportamentale și a modului de gândire al patrunderii în mintea și comportamentul unei persoane folosind discuții motivaționale și rezolvarea problemelor. Este o tehnică care se bazează pe premisa că schimbare comportamentală începe când individului își schimbă modul de a vedea lumea și își schimbă atitudinile și credințele. Această tehnică se folosește în tratamentul depresiei, anxietății, abuzului de substanțe, tulburărilor alimentare, tulburărilor obsesiv-compulsiv și a altor probleme de sănătate mintală.

Ce este Interviul Motivațional?

Interviul motivațional este o tehnică de consiliere care utilizează principii motivaționale, procesul de rezolvare a problemelor și explorare profundă a gândurilor și sentimentelor persoanei pentru a ajuta individul să își identifice și să acționeze în direcția schimbării lor. Această tehnică de consiliere combină conceptele de gândire, atitudini, sentimente și comportament pentru a ajuta o persoană să vadă, să accepte și să schimbe modul lor de gândire , credințele și comportamentele intrucat consideră că transformarea în sine începe în aceste niveluri. Interviul motivațional se bazează pe fundamentele teoriei schimbării comportamentale.

Originea Teoriei Schimbării Comportamentale

Teoria schimbării comportamentale a fost dezvoltată începând din anii 1970 de J.O Prochaska și cercetătorii lui de la University of Rhode Island. Teoria schimbării comportamentale se referă la schimbarea comportamentelor repetitive sau scăparea de patronii comportamenți dorești sau nepoftiți. Teoria prezintă schimbarea într-un număr de etape six, incepând cu salientul negativ și se termină cu mentinirea schimbării și recuperare. Aceste etape pot fi recapitulate in urmatoarele moduri:

  1. Negarea – Indivizii refuză să recunoască probleme;

  2. Contiențizarea – indivizii își dau seama de realitatea acestor îngrijorări și își asumă responsabilitatea lor pentru măsura schimbării;

  3. Commitment – Indivizii au sentimente ambivalente în ceea ce privește schimbarea;

  4. Acțiune – Indivizii iau măsuri concrete pentru a schimba modul lor de a gândi și de a acționa;

  5. Consiliere și menținere – Indivizii sunt sfătuiți să-și asume decizii și să lucreze la menținerea schimbării;

  6. Eliberare – Indivizii se simt mai liberi și mai autentici și își asumă responsabilitatea față de schimbare.

Prin modelul său, Prochaska și cercetătorii săi au dezvoltat un proces Care pot contribui la schimbarea comportamentală. Această schimbare poate fi facilitata prin angajarea pe parcursul etapelor de schimbare și bogăția lor în moduri adecvate și competente. În plus, terapeutul și clientul lucrează împreună pentru a obține un set de obiective pentru a ajuta clientul să facă trecerea la o viată mai bună și mai împlinită.

Cum funcționează Interviul Motivațional?

Durata ședintelor terapeutice variază în funcție de problema persoanei și de viteza la care dorește și persoana și terapeutul să își seteze obiectivele și să facă progrese. Se poate folosi o singură sesiune de interviu motivațional sau pot fi folosite sesiuni multiple pentru a ajuta o persoană să exploreze, să identifice și să schimbe modul lor de gândire și comportamentul.

În evaluarea initială, terapeutul stabileste mai întâi un obiectiv care trebuie să fie clar definit. Exemplu, un obiectiv pentru schimbarea prezentei întreruperi poate fi „suportul pentru o scădere a interacțiunilor rutină“, „exersarea controlului mai bun asupra impulsurilor” sau “o stare emoțională mai calmă”.

De obicei, interviul motivațional are patru părți:

  1. Prezentarea – Ședința începe cu câteva întrebări pentru a facilita o bună conexiune între terapeut și client.

  2. Clarificarea – Acestea sunt întrebări suplimentare care identifică problemele și situațiile clientului și barierele potențiale care ar putea apărea în procesul de schimbare.

  3. Rezolvarea – Terapiul motivațional se concentrează pe informații vizualizabile și discrete prin care se formulează idei pentru client prin intermediul dorinței de schimbare și de a rezolva problemele individuale.

  4. Aplicarea – Acest ultim element se concentrează pe folosirea informațiilor obținute pentru a forma un plan de acțiune care ar putea duce la schimbarea comportamentului dorit.