Psihologia industrială se referă la o subramură a psihologiei care se concentrează pe managementul personalului, utilizarea optimă a factorilor umani în contextul mediului de lucru și modul în care poate fi facilita eficiența și productivitatea. Ea se ocupă, de asemenea, și de modul în care oamenii se adaptează mediului social și de lucru și se descurcă în organizații. Acest domeniu al psihologiei se identifică în special pentru legătura dintre științele sociale și managementul organizațiilor.
Indiferent că vorbim despre organizații mici sau mari, psihologia industrială joacă un rol important în contribuția la îmbunătățirea performanțelor. Distanțarea socială și mobilitatea schimbării mai mult ca niciodată nu au influențat așa de mult locul de muncă, ceea ce necesită specialiști ale căror competențe și abilități pot ajuta la gestionarea acestor schimbări.
Ce este psihologia industrială?
Psihologia industrială este o subramură a psihologiei aplicate care se ocupă cu aplicabilitatea științelor sociale în mediul organizațional, mai precis se ocupă cu managementul personalului, utilizarea optimă a factorilor umani și măsurarea performanțelor organizației. Psihologia industrială include, de asemenea, cercetări și teorii în privința comportamentului și condiției umane, precum și psihologia personalului și a multor alte sub-domenii cum ar fi psihosociologia, psihintellectologia, psihopatologia organizațiilor, psihointellectologia și psihotehnologia.
Acest domeniu se ocupă de modul în care oamenii își folosesc eficient resursele și energia, cum sunt influențați de goală și cum pot fi mai productivi. Ea se ocupă cu modul în care factorii sociali și de mediu interacționează și influențează comportamentul și performanța angajaților.
Scopul psihologiei industriale
Scopul psihologiei industriale este de a îmbunătăți performanța organizațională și de a contribui la creșterea productivității, prin crearea unui mediul de lucru eficient, care să stimuleze angajații și să îi ajute să se simtă în siguranță și motivați.
În acest sens, psihologia industrială poate contempla o mulțime de scale, cum ar fi rezolvarea problemelor, planificarea, rezolvarea unor conflict, stimularea comunicării mai eficiente și a unei culturi de lucru mai pozitive, și adesea psihologii industriali lucrează cu tehnici precum formarea și creșterea productivității resortisanților.
Teoria și domeniile acoperite de psihologia industrială
Psihologia industrială abordează teme complexe, multipunct, cum ar fi atitudinile față de locul de muncă și relațiile interpersonale din interior și între acestea, precum și motivarea angajaților și relația manager-angajat. Acest domeniu cuprinde, de asemenea, teorii cu privire la schimbarea organizațională și ciclul personalului, și subiecte de cercetare cum ar fi deciziile de angajare, evaluările performanțelor și multe altele.
Teoriile și conceptele psihologiei industriale pot fi cumulate în mai multe categorii, inclusiv:
• Facultatea – se concentrează pe managementul comportamentului și performanței umane pentru a stimula productivitatea și o relație bună în lumea corporativă, și se concentrează pe înțelegerea factorilor care pot influența performanța angajaților.
• Teoria liderului – se concentrează asupra motivației și eficacității conducerii și abordării unor probleme comune de management în organizații.
• Teoria comportamentului organizațional – se referă la relația dintre comportamentul angajaților și performanța unei organizații. Explorarea modului în care angajații interacționează și se comportă în cadrul unei organizații și cum acest lucru contribuie la producțivitatea generală și la furnizarea de rezultate pozitive.
• Teoria motivației – se ocupă de stimularea și motivarea oamenilor, deoarece motivația joacă un rol important în creșterea și performanța angajaților.
• Teoria grupurilor – se concentrează asupra descoperirii modului în care grupurile funcționează cel mai bine și de ce. De asemenea, se ocupă de funcționarea colectivă și cât de bine oamenii colaborează și interacționează în cadrul unei anumite organizații.
• Psihometria – se referă la folosirea metodelor și instrumentelor de măsurare a aptitudinilor, a personalității și a stării de sănătate a angajaților. Psihometria include, de asemenea, feedback-ul și evaluarea psihologică a angajaților.