Federal Trade Commission (FTC), organismul federal american cu responsabilitatea de a proteja interesele consumatorilor, a anuntat recent propunerea interzicerii platformei Meta de la monetizarea datelor copiilor. Acest regulament propus ar obliga companiile de social media sa aiba acorduri scrise si ferme de la parinti inainte de a utiliza sau de a comercializa datele copiilor, in special atunci cand acestia se afla sub vârsta de 16 ani.

Reactia FTC la lansarea acestui nou regulament a angrenat ungur de discutii si competente in randul celor interesati, motiv pentru care aceasta tema are in prezent o mare importanta si iata de ce.

Ce propune noul regulament FTC?

Pe scurt, FTC propune interzicerea companiilor cu platforme online precum Meta, de la distribuirea intaroseate a datelor copiilor si a datelor despre minorii sub vârsta de 16 ani pentru a fi folosite in scopuri comerciale.

Aceasta masura intensa emitere de noi regulamente si legi pentru protectia copiilor in mediul digital face parte dintr-un efect global care capitalizeaza pe educarea si protectia copiilor, avand in vedere ca minorii petrec din ce in ce mai mult timp in mediul online.

De ce este nevoie de regulamente protectiei copiilor?

Una dintre principalele preocupari atunci cand vine vorba despre protectia datelor copiilor in mediul online provin din vulnerabilitatea acestora. Copiii sunt mai predispusi la manipulari si la marketingul prin intermediul platformelor sociale, iar acea industrie se descurca in a exploata vulnerabilitatile acestora.

In calitate de consumatori si de parinti, ei nu sunt pregatiti sa gestioneze acea informatie suficient de bine pentru a stii sa ia masurile de precautie corespunzatoare, precum de exemplu cunoasterea dintre drepturile pe care le au in legatura cu prelucrarea datelor personale.

Cum poate ajuta FTC aceste reguli?

Reglementarile promulgate de FTC poate avea un impact masiv asupra industriei de date in zona protectiei copiilor, asigurând ca platformele social media sa respecte drepturile lor in mod corespunzator.

Rezultatul final ar fi faptul ca parintii ar avea mai multa control asupra modului in care datele copiilor lor sunt utilizate, in special atunci cand companiile folosesc acele date in scopuri comerciale.

Acest lucru ar pune accent pe responsabilitatea social media precum Meta pentru implementarea mai buna a politicilor de confidentialitate care sa se regaseasca in industria lor, precum si pe respectarea drepturilor privind confidentialitatea si protectia datelor copiilor.

Ce alte preocupari mai exista?

Cu toate acestea, exista si alte preocupari in privinta comercializarii datelor personale in randul copiilor. De exemplu, exista companii care folosesc tehnologii artificiale avansate pentru a-i detecta daca un copil este online si, pe baza acestei informatii, sa-i deruleze anumite publicitati si reclame care sa se potriveasca interesului copilului.

FTC a anuntat ca efort ele nu se opresc aici. FTC continua sa incerce sa-i certifice pe parinti in ceea ce priveste protectia datelor personale ale copiilor prin angajarea unei protectii crescute impotriva platformelor social media si a companiilor care nu respecta legea.

Ce au declarat autoritatile?

Joseph Simons, presedintele FTC-ului, a spus: „In acest moment, multe companii social media profita de datele personale ale copiilor, fara a fi inregistrate si fara consimtamantul corespunzator al parintilor. Consumatorii au dreptul fundamental de a sti ce se intâmpla cu datele lor si de a le proteja. FTC isi propune sa faca acest lucru usor si sa protejeze copiii si familiile, prin emiterea acestei noi reglementari”.

Aceasta propunere FTC susţinuta de corporatii “rele” se concentreaza pe respectarea privirii asupra datelor personale ale copiilor si alte evaluari stricte in privinta responsabilitatii reclamelor si publicitatilor in randul copiilor. FTC se straduie sa asigure faptul ca minorii ar avea acces doar la materiale si produse corespunzatoare vârstei lor.

De exemplu, asigurarea ca produselor cu bauturi alcoolice, tigarilor sau produselor similare nu li se vor arata copiilor, se va baza pe acest regulament FTC.

Ce se va intâmpla mai departe?

Actualmente, aceasta propunere FTC trece printr-un proces de revizuire si probabil trebuie sa treaca prin mai multe teste legale inainte de a fi implementata. S-ar putea ca aceasta sa fie o procedura grea, dar va fi absolut necesara pentru a introduce aceasta noua lege in lume.

Aceasta propunere FTC pare o miscare promitatoare in directia respectarii drepturilor individuale. Va fi interesant sa vedem ce vor urma celelalte organisme federale pentru a continua aceasta cauza si cum ar putea afecta aceste reguli folosirea datelor personale in general.

Ca urmare a acestor noi reguli FTC, se poate astepta ca platformele meta sa-si decida acordurile si sa evite utilizarea datelor personale copiilor pentru orice scopuri comerciale, asigurând in acest fel o mediu mai sigur pe internet pentru copii.

In final

Cu siguranta, FTC si celelalte institutii federale inca in desfasurare depun eforturi grele pentru a certifica ca drepturile noastre individuale la confidentialitate vor fi protectate mai bine.

Acum ca FTC propune interzicerea lui Meta de la monetizarea datelor copiilor, este important sa intelegem mai bine ca aceasta modificare a regulilor nu inseamna doar o mai mare protectie pentru libertatile noastre personale, ci mai multa responsabilitate si actiune din partea tuturor si modaliti noi de a ne pastra datele personale in siguranta.